پیام مازند

آخرين مطالب

فوری/حساب سرپرستان خانوار پر پول شد | واریز یارانه جدید نفری 660 هزار تومانی به این دهک ها از امشب اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - خبرجو :
مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در تاریخ بیستم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های یک تا سه به مبلغ 400 هزار تومان به‌ ازای هر نفر در تاریخ بیست و پنجم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول به‌ ازای هر نفر 300 هزار تومان نیز سی‌ام هر ماه و یارانه دارو و هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت، از ابتدای هر ماه به حساب سرپرستان خانوارهای واجد شرایط واریز می‌شود.
طبق جدول زمانی تعیین شده، ‌ مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در تاریخ بیستم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های یک تا سه به مبلغ 400 هزار تومان به‌ ازای هر نفر در تاریخ بیست و پنجم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول به‌ ازای هر نفر 300 هزار تومان نیز سی‌ام هر ماه و یارانه دارو و هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت، از ابتدای هر ماه به حساب سرپرستان خانوارهای واجد شرایط واریز می‌شود.
اقتصادآنلاین نوشت: محسن غلامی اظهار کرد: طرح حمایت تغذیه ای از کودکان دارای اختلال رشد استان امسال در 2 مرحله اجرای شد.
وی افزود: سال گذشته کودکان پنج تا 59 ماهه زیر پوشش این طرح بودند اما امسال کودکان پنج تا تا 55 ماهه از مزایای این طرح بهره مند می شود.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: این طرح در راستای حمایت های معیشتی دولت، کاهش فقر و تامین امنیت غذایی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی اجرا می شود.
غلامی افزود: طرح تامین امنیت غذایی کودکان با همراهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا می شود و در آن در هر مرحله به ازای هر کودک مبتلا به سوء تغذیه در دهک یک تا پنج درآمدی 11 میلیون ریال و در دهک 6 و هفت درآمدی 6 میلیون و 600 هزار ریال به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: خانواده ها برای خرید اقلام سبد غذایی معین و مورد تایید وزارت بهداشت می توانند به فروشگاه های طرف قرارداد طرح کالا برگ الکترونیکی مراجعه کنند.
خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و 44 درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.
براساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، یافته های این نهاد نظارتی نشان می دهد در سال 1402، حدود 81 میلیون ایرانی یارانه دریافت کرده اند؛ همچنین 160 هزار و 20 نفر از فهرست یارانه بگیران حذف شدند و تعداد 2 میلیون و 228 هزار و 527 نفر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متقاضیان جدید، مشمول دریافت یارانه شده اند.
بر اساس این گزارش، با توجه به عدم ارسال برخط اطلاعات توسط 51 دستگاه و عدم ارسال هیچگونه اطلاعات از سوی 3 دستگاه و همچنین نقصان اطلاعات ارائه ‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی، امکان استحقاق‌سنجی متقاضیان جهت دهک بندی، با بهره‌برداری از شاخص‌های دقیق، هدفمند و اثربخش فراهم نیست.
این نهاد نظارتی ضمن تاکید بر اجرای دقیق قانون و رسیدگی به تخلفات، اعلام کرد که دستگاه ها باید در جهت برقراری عدالت اجتماعی و شفافیت، اقدامات لازم در جهت ارسال اطلاعات دقیق و کامل را انجام بدهند
بیش از 13 سال از آغاز اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و تاکنون 163 مرحله از یارانه نقدی به‌حساب خانوارهای مشمول واریز شده است؛ اما همچنان، با تغییر دولت‌ها این بحث مطرح می‌شود که سیاست‌های یارانه‌ای که تقریباً همه به آن انتقادهایی دارند، در دولت جدید تغییر می‌کند یا نه.
دولت چهاردهم در شرایطی روی کار آمد که بحث تمدید طرح تشویقی کالابرگ (فجرانه) در دولت سیزدهم ناتمام مانده بود و از سوی دیگر آمارها از محقق نشدن منابع اختصاصی طرح یارانه‌ها حکایت داشت.
از زمانی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون، از یک‌سو یارانه‌بگیران به‌خصوص در دهک‌های پایین چشم‌انتظار تغییر رقم یارانه نقدی همگام با تورم و رشد قیمت کالاهای اساسی و انرژی هستند و از سوی دیگر، دولت‌ها در تکاپو برای اینکه منابع مکفی برای توزیع یارانه نقدی فراهم کنند.
در این میان، طرح کالابرگ الکترونیک به‌عنوان یک پیوست معیشتی برای اجرای سیاست حذف دلار 4200 تومانی، روزنه‌ای برای تقویت معیشت اقشار ضعیف، بدون نیاز به تغییر رقم یارانه نقدی عمومی باز کرد و به‌ویژه با اجرای طرح فجرانه، نظر مثبت بسیاری از سیاست‌گذاران حوزه رفاه را به خود جلب کرد.
این طرح سه ماه که از دهه فجر 1402 آغاز شده بود، در حالی در بهار 1403 به پایان رسید که با شهادت آیت‌الله رئیسی و اتمام عمر دولت سیزدهم، فرصتی برای تعیین تکلیف آن دست نداد. حال، خانوارهایی که به مدد طرح فجرانه توانسته بودند معیشت خود را با هزینه پایین‌تر تأمین کنند، در انتظار تصمیم دولت جدید برای نحوه اجرای این طرح هستند.
انتظارات برای واقع‌بین کردن مبلغ یارانه نقدی یک‌طرف ماجراست؛ سوی دیگر ماجرا منابع تأمین شده برای اجرای این طرح است که بنا به اظهارات سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، منابع تعیین شده برای هدفمندسازی یارانه‌ها در 6 ماهه امسال محقق نشده و این حوزه عملاً با کسری قابل‌توجه منابع روبروست.
طیبه حسینی، چندی پیش در پاسخ به پیگیری رسانه‌ها در مورد احتمال تغییر رقم یارانه نقدی، گفته بود به دلیل کسری منابع، رقم یارانه تغییر نمی‌کند و هیچ برنامه‌ای برای افزایش این مبلغ یارانه وجود ندارد.
به گفته حسینی، در نیمه اول سال جاری، از مجموع منابعی که باید برای هدفمندی یارانه‌ها محقق می‌شد تقریباً 53.5 درصد محقق شده و 46.5 درصد کسری منابع وجود دارد.
طبق قانون بودجه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به ازای هر نفر مشمول در دهک‌های اول تا سوم 400 هزار تومان به ازای هر فرد در دهک‌های چهارم تا نهم 300 هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند.
طبق قانون دولت‌ها مکلف به حذف یارانه ثروتمندان هستند؛ اما به‌جز سال 1393 که ضمن دعوت مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی، بخشی از مشمولان نیز حذف شدند، هیچ اقدام گسترده‌ای برای حذف یارانه‌بگیران فاقد شرایط انجام نشده است.
در یکی دو سال اخیر با تجهیز داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و برگزاری آزمون وسع 6 ماهه، فرایند حذف محدود افراد در دهک بالا و اضافه کردن مشمولان جدید در حال انجام بوده و در پاییز امسال نیز با اجرای آزمون وسع جدید، احتمال تغییر در ترکیب یارانه‌بگیران وجود دارد؛ البته این تغییرات محدود بوده و در حد حذف و اضافه چند هزار نفر خواهد بود.
با اعلام رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، جدیدترین به‌روزرسانی داده‌های اطلاعاتی خانوارهای ایرانی برای دریافت یا عدم دریافت یارانه نقدی در مهرماه امسال عملیاتی می‌شود. آنچه که محل پرسش خانوارهای دهک‌های دهگانه درآمدی است، نحوه به‌روزرسانی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/827965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور دانش آموزان بابلی در اجلاسیه بزرگ شهدای دانش آموز و فرهنگی استان مازندران

فوری/حساب سرپرستان خانوار پر پول شد | واریز یارانه 900 هزار تومانی پزشکیان برای این دهک

ورزشگاه وطنی رسما در اختیار نساجی قرار گرفت

انسداد 10 روزه محور کرج-چالوس به دلیل عملیات عمرانی

جاده چالوس 10 روز مسدود می‌شود

مسمومیت الکلی در مازندران 13 فوتی برجای گذاشت (11 مهر 1403)

الکل همچنان جان می گیرد | 13 نفر در مازندران فوت شدند

میراث فرهنگی را از حاشیه به متن بیاورید

تمرینات آمادگی تیم بسکتبال کاله

پلمپ دو معدن در مازندارن خبرساز شد

مصاف پالایش نفت آبادان و کاله مازندران

محکومیت لوازم یدکی فروش متقلب

شمار جان‌باختگان مسمومیت الکلی در مازندران به 13 نفر افزایش یافت

برداشت برنج رتون از شالیزارهای مازندران آغاز شد

غم هایمان سنگین است!

سرودن چند غزل زیبا در وصف امیرالمومنین(ع)

گر بر کنم دل از تو!

جشنواره رسانه‌ای ابوذر بستر مناسبی برای تجدید بیعت با شهدا و ایجاد وفاق و اتحاد میان اصحاب رسانه است.

شهردار: تبدیل محمودآباد به شهر رویدادهای فرهنگی در اولویت مدیریت شهری است

شناساندن سبک زندگی شهدا به نوجوانان از مهمترین اهداف برگزاری کنگره‌های شهدای دانش آموزی است

نیازمند آیین‌نامه جذب و نگهداشت نخبگان ایثارگر هستیم

اراده قدرتمند ایران اسلامی خاورمیانه جدید را شکل خواهد داد

زندگی «جیمز دین» روی پرده سینما جان می‌گیرد

جیب بازنشستگان پر پول شد/ جدول واریز مبلغ علی الحساب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

ایده درخشان دزدیدن پول مترجم از کی عملی شد؟ | درباره بی مهری همیشگی به مترجمان و حق وحقوق آن‌ها

رازهای میلیونرها برای ثروتمند شدن که زندگی‌ مالیتان را متحول می‌کنند

لیگ برتر فوتسال | دیدار تعیین کننده قهرمانی در نوشهر

اعمال محدودیت تردد در جاده‌ چالوس و هراز | یکطرفه شدن بعضی مسیرها طی آخر هفته

اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی پایان هفته

رضایتمندی شالیکاران از اعلام قیمت کف بازار و خرید تضمینی برنج مازندران

سد شهید رجایی؛ نگین آبی مازندران در دل سلیمان تنگه

سمفونی دیار علویان پایان بخش کنگره ملی شهدای مازندران

آخرین وضعیت محدودیت‌های ترافیکی در راه‌های مواصلاتی مازندران

فیلم/اعلام انزجار مردم خرم‌آباد نسبت به جنایات‌ رژیم صهیونیستی

استاندار قم: اردوهای راهیان نور نقش مهمی در تثبیت، انتقال و ماندگاری مفاهیم والای دفاع مقدس دارند

پیش بینی وضعیت آب و هوا مازندران فردا پنجشنبه 12 مهر ماه 1403 | شمالی ها بخوانند | هوای مازندران چجوریه؟

جزییات محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها

خزر مواج می‌شود؛ ممنوعیت فعالیت‌های گردشگری و صیادی

13 گیاه آپارتمانی مناسب فصل پاییز؛ به خانه‌تان روح ببخشید

ابداع پارچه‌ای که دمای لباس را بر اساس نیاز کاربر تنظیم می‌کند

فیلم/ اجلاسیه «همکلاسی آسمانی» در مازندران

2 معدن در مازندران پلمپ شد

محکومیت فروشنده لوازم یدکی متقلب

عملیات موشکی ایران موجب فرو ریختن همینه پوشالی رژیم صهیونیستی شد

پسر دخترنما در مازندران به دام پلیس افتاد

4 کشتی‌گیر روس در لیگ برتر کشتی ایران

همایش آب نوردی و شنای جانبازان در تنکابن

حضور جمعی از مدیران سازمان برنامه و بودجه از مرکز نور

رئیس جمهور هم موافق حجاب است چون دخترش چادری است/ طرح نور ادامه دارد

نوینکست، کیف پول الکترونیکی مشتریان بانک کشاورزی